Η Διαφοροποιημένη Μάθηση στη Γλωσσική Διδασκαλία

Η Διαφοροποιημένη Μάθηση στη Γλωσσική Διδασκαλία
Η Διαφοροποιημένη Μάθηση στη Γλωσσική Διδασκαλία

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Εργαστηρίου Γλωσσολογίας (ΕργΓΛΩ) του Τμήματος Γλωσσικών & Διαπολιτισμικών Σπουδών, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη στις 16 Μαρτίου 2022 και ώρα 18:00-19:30 διαδικτυακή (μέσω MS Teams) ομιλία της εκπαιδευτικού, κ. Όλγας Κουτσιμπέλη:

Περίληψη
Με τη χρήση μελετών περίπτωσης γίνεται συζήτηση για το ζήτημα της Διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης στο ελληνικό παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό συγκείμενο, με στόχο αφενός να καταδειχθεί η πολλαπλότητα του φαινομένου και αφετέρου να προσεγγιστούν οι διαφορετικές όψεις του, με έμφαση στη γλωσσική διδασκαλία. Αφού συζητηθεί τι δεν είναι διαφοροποίηση, συζητούνται οι παιδαγωγικές αρχές της Διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης, στη βάση της ετοιμότητας και των ενδιαφερόντων των μαθητών/τριών και ακολούθως εξετάζουμε τη διαφοροποίηση ως προς το Περιεχόμενο, τη Διαδικασία και το Αποτέλεσμα της διδακτικής πράξης. Στη συνέχεια εξετάζονται οι συνεργατικές πρακτικές διδασκαλίας που έχουν σημασία για την γλωσσική εκπαίδευση, όπως η πρακτική «σκέφτομαι-συνεργάζομαι-μοιράζομαι» (think-pair-share), η πρακτική «κολλητοί ανάγνωσης» (reading partners), η μέθοδος Cornel και το μοντέλο Frayer. Έμφαση δίνεται στα επίπεδα ετοιμότητας των μαθητών/τριών, στην αξιοποίηση των μαθησιακών τους προφίλ και στη χρήση δραστηριοτήτων γλωσσικού προσανατολισμού, όπως η χρήση της «τρίλιζας» (think-tac-toe). Ως προς την αξιολόγηση του τελικού μαθησιακού προϊόντος των μαθητών/τριών προτείνεται μεταξύ άλλων η χρήση τεχνικών όπως η “RAFT” (Role-Audience-Format-Topic). Τέλος, η ομιλία πλαισιώνεται από συζήτηση σε πιθανά Πρωτόκολλα αξιολόγησης της ετοιμότητας, των ενδιαφερόντων και της μαθησιακής προτίμησης των μαθητών/τριών, στις κάρτες αναφοράς για τις Στρατηγικές και τα μέσα της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και Μάθησης και σε πιθανό Πρωτόκολλο Αναστοχασμού της μαθησιακής διαδικασίας.

Σύνδεσμος ομιλίας πατήστε εδώ.

 

Σύντομο βιογραφικό:
Η Κουτσιμπέλη Όλγα σπούδασε Γλωσσολογία και Φιλολογία στο ΑΠΘ όπου και πραγματοποίησε εξειδικευμένες μεταπτυχιακές σπουδές Εκπαιδευτικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας στη διδασκαλία της ΝΕ Γλώσσας ως μητρικής και ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Έχει διδάξει στο ΣΝΕΓ του ΑΠΘ και υπηρετεί από το 2008 ως Φιλόλογος στη Β/θμια Εκπαίδευση. Ανήκει στη συγγραφική ομάδα των νέων ΠΣ (2021) για τη ΝΕ Γλώσσα στο Λύκειο, στη συγγραφική ομάδα 2 σχολικών εγχειριδίων για τη ΝΕ Γλώσσα στο Λύκειο «Εμείς και οι Άλλοι...», Δίκτυο κειμένων, Φάκελος Υλικού ΝΕ Γλώσσα Γ' Λυκείου (2019) και «Διδακτικές Προτάσεις», Φάκελος Εκπαιδευτικού, ΝΕ Γλώσσα Γ' Λυκείου (2019). Είναι συγγραφέας διδακτικού υλικού στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΙΕΠ (2021), διδακτικού υλικού για παιδιά Προσφύγων στο PRESS Project ΕΑΠ (2018), στις Τάξεις Υποδοχής ΙΕΠ (2019) και συγγραφέας διδακτικών σεναρίων στον ΠΡΩΤΕΑ (ΚΕΓ) για το μάθημα της ΝΕ Γλώσσας στο Γυμνάσιο (2015) και στον ΑΙΣΩΠΟ (ΙΕΠ) για το μάθημα της Φιλοσοφίας στο Λύκειο (2015). Είναι Επιμορφώτρια Α’ του ΙΕΠ και Επιμορφώτρια/Υποστηρίκτρια των Φιλολόγων των Πρότυπων και Πειραματικών Λυκείων στα νέα ΠΣ για το μάθημα της ΝΕ Γλώσσας στο Λύκειο (2021-2023). Επίσης είναι Επιμορφώτρια του ΙΕΠ στην Εισαγωγική Επιμόρφωση των Φιλολόγων και στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία. Έχει επιμορφώσει εκπαιδευτικούς Β/θμιας και Α/θμιας Εκπαίδευσης στα πλαίσια του έργου του ΑΠΘ «Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο-για την Α/θμια εκπαίδευση» (2007), στην ΕΕΠΕΚ (2020-21) κ.ά. Έχει συγγράψει 17 άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων γλωσσολογικού και εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα Διγλωσσίας/Πολυγλωσσίας και διδασκαλίας της ΝΕ Γλώσσας σε Πολύγλωσσα Περιβάλλοντα, σε θέματα Γλωσσικού Γραμματισμού/Διγραμματισμού και σε θέματα παραγωγής ΠΣ και διδακτικού υλικού για το μάθημα της ΝΕ Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.