Το ψηφιακό ως “Άγρια Δύση” ή ως οικοσύστημα δυνατοτήτων; Σκέψεις, αμφιθυμίες και παρατηρήσεις από το πολιτισμικό πεδίο

Το ψηφιακό ως “Άγρια Δύση” ή ως οικοσύστημα δυνατοτήτων; Σκέψεις, αμφιθυμίες και παρατηρήσεις από το πολιτισμικό πεδίο
Το ψηφιακό ως “Άγρια Δύση” ή ως οικοσύστημα δυνατοτήτων; Σκέψεις, αμφιθυμίες και παρατηρήσεις από το πολιτισμικό πεδίο

Tο τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
 
Σας προσκαλεί στη διάλεξη της
 
Ιωάννας Ζούλη
 
Το ψηφιακό ως “Άγρια Δύση” ή ως οικοσύστημα δυνατοτήτων; Σκέψεις, αμφιθυμίες και παρατηρήσεις από το πολιτισμικό πεδίο
 
Τετάρτη 17/4/24, 6μμ, Αίθουσα Δ2.3, Γκλαβάνη 37 και 28ης Οκτωβρίου, Βόλος
 
Περίληψη
 
It felt like putting art out in the Wild Wild West..”
Η παρουσίαση έχει ως σημείο εκκίνησης την διδακτορική μου έρευνα στην Tate του Λονδίνου  η οποία εξέτασε τις νοηματοδοτήσεις του ψηφιακού ως έννοια σε διαφορετικά τμήματα του οργανισμού. Με στόχο να παραχθούν νέα συμπεράσματα για την Tate και άλλα μουσεία σύγχρονης τέχνης σχετικά με την κατανόηση της ψηφιακής κουλτούρας και το ρόλο του διαδικτυακού κοινού, η επιτόπια έρευνά διαμορφώθηκε ως μια «εθνογραφία της παραγωγής» (ethnography of production) και ακολούθησε την περιπτωσιολογική μελέτη του προγράμματος BMW Tate Live: Performance Room.  Μέσα από το πρόγραμμα αυτό που περιελάμβανε ζωντανές διαδικτυακές performance στο YouTube εξερευνήθηκε η αμφιθυμία του μουσείου απέναντι στο διαδικτυακό οικοσύστημα ως χώρο επέκτασης του καλλιτεχνικού προγραμματισμού και εκθεσιακών πρακτικών - σε μια περίοδο προ-Covid-. Με αφορμή τα συμπεράσματα της διδακτορικής έρευνας και σε συνδυασμό με παρατηρήσεις από την εργασία και την έρευνα στο πεδίο του (ψηφιακού) πολιτισμού η παρουσίαση θα διασχύσει διάφορα ερωτήματα που προκύπτουν σε σχέση με την οπτική κουλτούρα, την επιτέλεση και την πολιτισμική παραγωγή υπό συνθήκες δικτύωσης. 
    
 
Βιογραφικό 
 
Η Ιωάννα Ζούλη είναι ερευνήτρια και επιμελήτρια. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στον ψηφιακό πολιτισμό, στις οικολογίες του
διαδικτύου και στη σύγχρονη οπτική κουλτούρα. Κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στην Ψηφιακή Κουλτούρα και Τεχνολογία από το King’s College London. Η διδακτορική της έρευνα ήταν μια συνεργασία της Tate Modern του Λονδίνου με το τμήμα Arts & Creative Industries του London South Bank University και εκπονήθηκε με την υποστήριξη του Arts and Humanities Research Council (AHRC), του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) και του Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη. Εξέτασε πώς το μουσείο σύγχρονης τέχνης προσλαμβάνει το «ψηφιακό» και το κοινό του μέσα από εδραιωμένες πρακτικές βίντεο και από την παραγωγή του πειραματικού προγράμματος ζωντανών διαδικτυακών performance «BMW Tate Live: Performance Room». Είναι σταθερή συνεργάτης της The Photographers’ Gallery του Λονδίνου όπου από το 2016 μέχρι σήμερα επιμελείται την πλατφόρμα unthinking.photography, ενώ μεταξύ 2016 και 2019 εργαζόταν στο μουσείο ως βοηθός ψηφιακής παραγωγής και επιμέλειας. Το 2021 βραβεύτηκε από την Artworks για την επιμελητική της πρακτική στο πλαίσιο του προγράμματος υποστήριξης καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Έχει φιλοξενηθεί στο πρόγραμμα Onassis AiR ως writer-in-residence (2021) και ως ερευνητική υπότροφος (2023). Είναι ερευνητική συνεργάτης του Κέντρου Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στο Δημόσιο Χώρο και διδάσκει ως επισκέπτρια λέκτορας στο τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.